Hopp til hovedinnholdet

Frivillighet Norge støtter seniorprosjekt

Publisert:
Oppdatert:
Fri logo liggende sort

Mental Helse har tatt initiativ til et prosjekt for å løfte fram betydningen av seniorer som en aktiv samfunnsressurs.

– Frivilligheten trenger seniorers kunnskap, tid og engasjement, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Mental Helses prosjekt har fått navnet FRI, og organisasjonen har rekruttert ”alliansepartnere” fra både frivillighet, offentlig sektor og næringslivet. Frivillighet Norge er en av disse. Alliansepartnerne jobber på hver sine områder med å inkludere seniorer. Les mer om prosjektet her.

– Mange eldre sliter med ensomhet, depresjon og alkoholisme. Er det noe vi vet om de eldre så er det at her er det enorme ressurser til frivillighet, sa landsleder for Mental Helse, Kristian Haugland, på lanseringen for prosjektet i dag, torsdag 16. mars 2017.

– Frivillighet Norge har som mål å engasjere enda flere til å gjøre en innsats i frivilligheten, til beste for både seg selv og samfunnet, sier Stian Slotterøy Johnsen.

Høyere levealder omtales i Frivillighetspolitisk plattform som et samfunnstrekk som har særlig betydning for frivillighetens behov, utfordringer og muligheter.

– Vi støtter FRI-prosjektet fordi vi vil bidra til å løfte fram frivilligheten som en viktig arena for seniorer og seniorer som viktige ressurser for frivilligheten. Eldre som gruppe er allerede svært aktive i frivilligheten, men det er både plass til og behov for enda flere, sier Slotterøy Johnsen.

Frivillighet Norge vil gjøre seniorer bedre kjent med mulighetene til å engasjere seg i frivilligheten. Vi vil også vise frivillige organisasjoner at seniorer kan gi viktige bidrag og gi organisasjonene kunnskap om hvordan de best kan rekruttere seniorer.

Frivillig.no er organisasjonenes rekrutteringsportal for frivillige, og vi vil fokusere spesielt på seniorer som målgruppe i 2017.

Frivillighet Norge bidrar ikke økonomisk til Fri-prosjektet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring