NRK TV-aksjonen søker kommunikasjonsrådgiver (1 års vikariat)
Vil du være med å gjennomføre NRK TV-aksjonen? Vi søker en engasjert og erfaren kommunikasjonsrådgiver!
Vil du være med å gjennomføre NRK TV-aksjonen? Vi søker en engasjert og erfaren kommunikasjonsrådgiver!
NRK TV-aksjonen er Norges største innsamlingsaksjon, og hvert år mobiliserer vi hele landet til å støtte viktige humanitære formål. For å nå ut til blant annet frivillige, bøssebærere, givere, næringsliv og media trenger vi nå en dyktig kommunikasjonsrådgiver i et svangerskapsvikariat, som kan være med å utvikle vår kommunikasjon og få budskapet vårt ut til hele landet.
I denne stillingen vil du jobbe med pressearbeid, medieovervåking, styrke og videreutvikle TV-aksjonen som merkevare, samarbeid med profiler, produksjon av artikler og innhold. Du vil spille en nøkkelrolle i å utvikle vår kommunikasjon og vil være en sentral del av teamet som jobber for å sikre god synlighet, samt analysere og optimalisere nettsiden og andre digitale flater.
I 2025 er det Atlas-alliansen som er tildelt TV-aksjonen. Pengene som samles inn, skal gå til å bedre levekårene for funksjonshemmede og sikre likeverdig tilgang til hjelpemidler, skolegang, arbeid og helsetjenester for 200 000 mennesker i Ukraina, Palestina, Nepal, Zambia, Tanzania, Etiopia og Uganda. Stiftelsen Atlas-alliansen er en paraplyorganisasjon for sju organisasjoner av og for funksjonshemmede. Det er Norges Blindeforbund, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norsk Forbund for Utviklingshemmede, Ryggmargsbrokk- og hydrocephalusforeningen, Mental Helse Ungdom og Stiftelsen Signo.
Som kommunikasjonsrådgiver hos oss, vil dine arbeidsoppgaver inkludere:
- Utvikle pressemateriale, lage mediesaker og drive innsalg til presse.
- Rådgiver og sparringspartner for ansatte i TV-aksjonen og i organisasjonen som har TV-aksjonen innenfor kommunikasjon, samfunnskontakt og mediehåndtering.
- Følge med på mediedekningen av TV-aksjonen, utarbeide analyse og gi innsikt i hvordan vi kan øke synligheten.
- Hovedansvar for nettsider og sosiale medier. Skrive artikler, pressemeldinger, kronikker, nyhetssaker og annet tekstinnhold til våre nettsider, sosiale medier og annet markedsmateriell.
- Bidra til å utvikle og gjennomføre markedskampanjer
- Videreutvikle og oppdatere TV-aksjonens nettside, samt gjennomføre analyser for å forbedre brukervennlighet og konverteringer.
- Delta i ulike prosjekter på tvers av organisasjonen.
Kvalifikasjoner:
- Relevant utdanning og erfaring innen kommunikasjon, journalistikk, markedsføring eller liknende.
- Erfaring med mediehåndtering og pressearbeid.
- Erfaring med medieovervåking og analyseverktøy, som Google Analytics.
- Erfaring med innholdsproduksjon for nettsider, sosiale medier og digitale kampanjer.
- Kunnskap om SEO, nettsideanalyse og digital markedsføring.
- Har du jobbet med frivilligheten og fundraising er det en fordel.
Personlige egenskaper:
- Du er initiativrik og løsningsorientert.
- Du har evne til å jobbe strategisk og langsiktig.
- Du trives med å skape gode resultater både individuelt og som en del av et team
- Du har gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter på norsk
- Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt
Vi tilbyr:
- 100% vikariat i ett år
- En spennende stilling i et uformelt, inkluderende og inspirerende arbeidsmiljø.
- Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver innen kommunikasjon, markedsføring og media.
- Et kreativt og dynamisk arbeidsmiljø med engasjerte kolleger over hele Norge.
- Ønsket oppstart i januar 2025
For spørsmål om stillingen, kontakt leder for NRK TV-aksjonen:
Nina Larsen, mobil: 48 15 90 20
For spørsmål om rekrutteringsprosessen, kontakt HR-ansvarlig:
Ellen Olerud, mobil: 99 47 48 25
Vi ser frem til å høre fra deg!
Om arbeidsgiveren
NRK TV-aksjonen er verdens største dugnad. 7 000 fantastiske frivillige over hele landet jobber for å mobilisere 100 000 bøssebærere, og organisere TV-aksjonen lokalt. Det lokale engasjementet er noe av det som gjør TV-aksjonen helt unik.
-NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkningen.
-7 000 frivillige over hele landet organiserer TV-aksjonen gjennom 500 kommune- og bydelskomiteer.
-100 000 bøssebærere banker på 2,5 millioner dører én søndag i oktober.
-TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn over 11 milliarder kroner.
-Et eget innsamlingsråd, oppnevnt av NRKs styre, mottar og vurderer søknadene fra dem som ønsker å bli tildelt NRK TV-aksjonen. Kringkastingssjefen, NRKs øverste leder, tar den endelige beslutningen om hvem som tildeles TV-aksjonen. Innsamlingsrådet har også en viktig oppgave med å påse hvordan pengene brukes
-TV-aksjonen koordineres av et sekretariat. Sammen med de øvrige ansatte i organisasjonen og TV-aksjonens fylkesansatte bygges årets TV-aksjon.
-På selve TV-aksjonsdagen sender NRK direkte søndag kveld.