Hopp til hovedinnholdet

Rause radiofolk, når staten stopper opp.

Publisert:
Oppdatert:
Hender som justerer spaker på en lydmiksepult
Mye raushet i radiokanalene for frivilligheten. Foto: Hedvig Kolboholen

Frivillig.no har fortsatt ikke har fått avklart all finansiering for 2020, og tiltak for markedsføring er stoppet opp i en periode. Frivillighet Norge som drifter Frivillig.no venter nå, som mange andre, på tilskuddsordninger og offentlige søknadsprosesser og håper på mer midler en gang når hestehoven blomstrer.

– I mangel på midler til betalt markedsføring er det godt å møte på aktører som ønsker å bidra til vekst i frivillig sektor, og som vil hjelpe til å nå ut til nye folk som har lyst å bli frivillige i en organisasjon, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen i Frivillighet Norge.

Raushet i radio

Alle radiokanalene som ble spurt om å dele spot på reklamefrie dager i jula responderte positivt på det og noen kanaler ble så engasjert at de la på litt i potten. P4 ga Frivillighet Norge og Frivillig.no en julegave og lovet å inspirere flere til å gjøre en frivillig innsats i 2020, ved å reklamere for Frivillig.no på radio. Det samme gjorde Radio Trøndelag i jula og utover i januar.

Bauer Media hadde også hørt den dårlige nyheten om manglende finansiering over statsbudsjettet for 2020 og Roger Løvseth tok kontakt for å tilby markedsføring på sine radiokanaler ut januar.

I 2018 ble det spilt inn radioreklame for Frivillig.no hvor skuespillerne Line Verndal og Kim Haugen lånte bort stemmen og på denne måten bidro med sin frivillig innsats. Disse reklamespottene får Frivillig.no nå lov til å gjenbruke i 2020.

– Dette er vi svært takknemlige for, nå som vi ikke lenger har så mye midler til å fortelle befolkningen om alle de frivillige organisasjonene de kan finne gjennom Frivillig.no, sier Konradsen.

Holder koken

I 2019 var det i snitt 40.000 besøk på nettsiden hver måned, og med god støtte har Frivillig.no holdt det besøkstallet også siste måneden.

Frivillighetsbarometeret er en befolkningsundersøkelse som i juni 2019 målte 41 % kjennskap til nettsiden Frivillig.no, bygget opp over de siste 4 årene nettsiden har vært i drift.

– Av de som meldte seg i 2019 oppgir over 35 % at de aldri har vært frivillig før. Det er alle disse nye frivillige vi ønsker å nå ut til, også i fremtiden, avslutter Vanja Konradsen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring