Hopp til hovedinnholdet

Manglende kjennskap til aktiviteter gjør at barn og unge ikke deltar

Publisert:
Oppdatert:
5 Q2 A3042
FERSKE TALL: Ungfritid-undersøkelsen bidrar til ny innsikt om barrierer for deltakelse. Foto: Charlotte Sverdrup

Svarene fra Ungfritid-undersøkelsen 2024 er ute! Manglende kjennskap til aktiviteter er fortsatt den største hindringen for barns deltakelse i dem, i følge organisasjonene selv.

I år som i fjor sendte Frivillighet Norge ut en undersøkelse til alle organisasjoner som har brukere på Ungfritid.no. Dette gjør vi for få tilbakemeldinger til videreutvikling av nettsiden, men også for lære mer om organisasjonenes rekruttering av barn og unge til fritidsaktiviteter generelt.

I 2024 spurte vi hva organisasjonene tror er de største barrierene for barn og unges deltakelse i fritidsaktiviteter. Vi spurte dem også om barrierer i deres egen organisasjon, og hvordan de jobber for å få med flere i sine fritidsaktiviteter. I denne saken kan du lese om noen av funnene fra undersøkelsen.

Kjennskap er fortsatt den største barrieren

5 Q2 A1086
KJENNSKAP: Vet du hvor du finner din nærmeste klatreklubb? Foto: Charlotte Sverdrup

69 prosent av organisasjonene tror manglende kjennskap til fritidsaktiviteter er hovedgrunnen til at barn og unge ikke deltar hos dem.

Organisasjonene opplever videre at andre store barrierer for barns og unges deltakelse er manglende transport (42 prosent svarer dette) og høye kostnader (31 prosent svarer dette).

Transport er både en barriere og en løsning

5 Q2 A1785
TRANSPORT: Tilgang til transport påvirker deltakelsen i aktiviteter. På bildet bygges tog i spillet "Ticket to Ride". Foto: Charlotte Sverdrup

42 prosent av organisasjonene oppgir manglende transport som en barriere for barn og unges deltakelse.

22 prosent av organisasjonene, cirka halvparten så mange, sier de tilbyr ulike transportløsninger som tiltak for å få med flere. Organisasjonene nevner alt fra innkjøp av egen bil/minibuss til og ulike varianter av samkjøring som løsninger på transportutfordringen.

Organisasjonene jobber bredt for å få med flere

5 Q2 A1138
JOBBER BREDT: Organisasjonene vil gjøre det billig, sosialt og enkelt å delta hos dem. Foto: Charlotte Sverdrup

Kort oppsummert oppgir organisasjonene at de gjør flere tiltak i år enn i fjor. Samtlige kategorier har økt - altså oppgir flere organisasjoner at de jobber med flere tiltak parallelt enn tidligere.

De topp fire tiltakene ble de samme begge år:

  • Vi arrangerer sosiale arrangementer
  • Vi har tilgang på utstyr
  • Vi har lave avgifter
  • Vi deler informasjon på e-post, i apper eller sms

65 prosent av organisasjonene sier de trenger flere frivillige «for å kunne tilby aktiviteter til nye deltagere». Organisasjonene nevner mangel på frivillige som den nest største grunnen til at de ikke klarer å nå ut til nye barn og unge.

Halvparten av organisasjonene samarbeider med skolen

Fra venstre Eros Alberta Pena Gian Singh Hill 5 Q2 A2649
SKOLEN: Mange organisasjoner samarbeider med skolen om å få barn i aktivitet. Foto: Charlotte Sverdrup

50 prosent av organisasjonene svarte at de samarbeider med skolen om å få med flere barn i aktiviteter, og nesten like mange samarbeider med andre frivillige organisasjoner om dette.

16 prosent av organisasjonene oppgir at at de ikke samarbeider med noen for å få med flere barn og unge i aktivitet. Her ligger det et mulighetsrom for nye samarbeid som kan bidra til at flere barn og unge får muligheten til å delta.

Kommunene kan bli bedre veivisere

Fra venstre Arvin Kumar Henrik Luong Guamar Marco Makuei Buom 5 Q2 A4930
TRENGER INFO: Kommunen kan bidra til at barn og unge får info om fritidsaktiviteter. Foto: Charlotte Sverdrup

Flertallet av organisasjonene opplever at kommunen deres bidrar til å vise frem fritidstilbud.

21 prosent svarer at kommunen «i stor grad» eller «svært stor grad» er god på å vise frem fritidstilbud i regi av frivillige organisasjoner. 43 prosent av organisasjonene svarer at kommunen «i noen grad» er god på å vise frem tilbud

Samtidig svarer 24 prosent at kommunen «i liten grad» eller «ikke i det hele tatt» er god på å vise frem fritidstilbudene i kommunen.

Som tidligere nevnt, opplever organisasjonene at manglende kjennskap til fritidsaktiviteter er den største barrieren for barns deltakelse hos dem.

Her har kommunene et potensiale til å bli bedre veivisere! Kommunen kan starte med å oppfordre organisasjoner og fritidsklubber til å legge ut info om sine aktiviteter på Ungfritid.no.

Kort om Ungfritid.no:


Ungfritid.no er et gratis rekrutteringsverktøy til fritidsaktiviteter for barn og unge opp til 26 år. Siden kan brukes gratis av organisasjoner over hele landet.


Frivillighet Norge lanserte Ungfritid.no i årsskiftet 2020-2021, og drifter siden i dag. I slutten av 2024 har mer enn 3300 organisasjoner registrert seg på siden og til sammen lagt ut info om mer enn 1500 aktiviteter for barn og unge over hele landet.

Kontaktperson

Bilde av Marie Øvrum
Marie Øvrum
Organisasjonsmedarbeider
90937364
marie@frivillighetnorge.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Les personvernerklæring