Halvparten av lokallagene samarbeider med skolen
Frivillige organisasjoner er gode på samarbeid. Dette viser Ungfritid.no undersøkelsen i 2024. Gjennom barnekonvensjonen §31 og Fritidserklæringen har barn og unge rett til å delta i fritidsaktiviteter, men ikke alle får denne muligheten.
Skolen er i en unik posisjon
Ansatte på skolen og tillitsvalgte kan bidra til at flere barn deltar i gode felleskap i frivilligheten ved å videreformidle informasjon om fritidsaktiviteter i lokalsamfunnet.
- 50 prosent av organisasjonene sier de samarbeider med skolen for å få med barn i fritidsaktiviteter.
- 46 prosent oppgir at de samarbeider med andre frivillige organisasjoner.
Undersøkelsen viser at ulike skoler har ulike holdninger til å informere om fritidsaktiviteter og dele ut informasjon om frivilligheten. Det påvirker barns mulighet til å delta på fritidsaktiviteter. Det er også en barriere for lokal frivillighet, som hindres i å samarbeide med skolen i arbeidet med å rekruttere deltagere. Ulike årsaker til at skolene ikke informerer om og samarbeider mer med lokale lag kan være:
- aktivitetene koster penger
- aktivitetene har religiøs tilknytning.
- aktørene bak aktiviteten avgjør hvem skolen vil informere om
- aktivitetene i nærmiljøet er ikke samlet digitalt og lette å vise til for skolene
Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge, mener misforståelser om gratisprinsippet kan bidra til skoleledere og rektorer er for forsiktige med å spre informasjon om tilbud og aktiviteter for barn og unge.
Gratisprinsippet slår fast at det skal være gratis å gå på skolen, og aktiviteter i regi av skolen skal være gratis. Ingen barn skal hindres i å delta i undervisning eller andre obligatoriske aktiviteter i skoletiden fordi de ikke har råd. Gratisprinsippet hindrer ikke skolene i å informere om aktiviteter og tilbud utenfor skolen, selv om disse koster penger i form av kontingenter, medlemskap eller avgifter.
– En lærer eller helsesykepleier bør informere foresatte og barn og unge, slik at alle får mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre. Skolene bør vise til lokale fritidsaktiviteter selv om aktiviteten koster penger, når det er en frivillig organisasjon som står bak fritidsaktiviteten, sier Slotterøy Johnsen.
Arbeid med å få «Alle inkludert»
Regjeringen peker på skolen som en viktig arena i sin handlingsplan for økt deltakelse i fritidsaktiviteter "Alle inkludert".
Tiltak 17: Regjeringen vil "legge til rette for informasjon og gode eksempler om samarbeid mellom organisasjoner og skoler/skolefritidsordninger som bidrar til at flere deltar i fritidsaktiviteter, i samarbeid med KS og Frivillighet Norge".
Frivillighet Norge jobbe mer dette og med Fritidserklæringens mål i årene som kommer.
Mange organisasjoner svarer at de samarbeider med frivilligsentraler, fritidsklubber, fritidskontakter eller andre personer i kommunen for at flere barn og unge skal kunne bli med på organisasjonens aktiviteter.
I tekstsvar i undersøkelsen svarer organisasjonene blant annet at de rekrutterer deltagere og samarbeider med skolene gjennom:
- Skolebesøk
- Skolekonserter
- Infoark sendt ut til skolen
- Møter på skolen
- Markedsføring via FAU
- Gratis sommerskole
- Utdeling av infoark og annet vervemateriell på skolen.
- Henting på skolene
En måte skolene kan informere om lokale fritidsaktiviteter, uten å fortelle om hvert enkelt tilbud, er å vise til oversikter over hvilke aktiviteter som finnes lokalt i egne kommunikasjonskanaler.
Ungfritid.no er en slik oversikt med lokale søk som kan legges til i digitale kanaler.
– Ved å vise til Ungfritid.no fremmes et mangfold av ulike typer varige fritidsaktiviteter i nærmiljøet, og informasjonen kan nå frem til de som ikke deltar fra før.
Skolen kan henge opp plakater som forteller at elevene kan finne ulike fritidsaktiviteter på Ungfritid.no, både i egen kommune og nabokommunen. Dette bryter ikke gratisprinsippet eller forbud mot reklame i skolen, understreker Slotterøy Johnsen.