Kjennskap som barriere
For å kunne delta, må man kjenne til tilbudene!
Mangel på kjennskap til aktiviteter og tilbud er en stor barriere, blant annet fordi barn og unge ikke vet hva som finnes og hva de kan gjøre hos dere.
Kjennskap er den største barrieren
Kjennskap er det flest oppgir som barriere for deltagelse. I undersøkelser svarer 62 prosent av alle organisasjonene at barn og unge "ikke vet at de kan delta hos oss". For organisasjoner, lag og foreninger i frivillig sektor er det vanskelig og ressurskrevende å nå ut med informasjon til mange mennesker på en gang, og særlig nye mennesker. Dette fører til at flere som både kan og vil delta, aldri blir spurt eller får informasjonen de trenger for å komme i gang.
Siden all deltagelse foregår lokalt, er det viktig at frivilligheten samarbeider med kommuner og andre lokale aktører for å få spredt informasjon om aktiviteter og tilbud. I en kartlegging fra 2021 oppgir 63 prosent av respondentene at de samarbeider med kommunen. På en skala fra 1 - 6 får samarbeidene i snitt en score på 4,4. Dette viser at det er muligheter for flere og bedre samarbeid, og det finnes kommuner man kan lære av dersom man trenger hjelp.
Samarbeid gir bedre kjennskap
I en undersøkelse fra 2023, til organisasjoner som tilbyr aktiviteter til barn og unge, svarer hele 46 prosent at de samarbeider med skole, helsetjenester eller NAV for å få ut informasjon om tilbudet. Det er veldig bra, og viser at kommunale tjenester og frivilligheten har nytte av hverandre. Samtidig betyr det at 49 prosent ikke har slike samarbeid (fire prosent "Vet ikke"). NAV, helsevesen og skoler har direkte kontakt med mange barn, unge og eldre. De kan derfor hjelpe organisasjoner, lag og foreninger ved å fortelle om tilbud til sine tjenestemottakere. Å etablere samarbeid mellom kommunale tjenester og frivilligheten bør derfor være et felles mål.
Tre spørsmål du må stille deg om kjennskap
Å øke kjennskapen til aktiviteter og tilbud er noe alle lag, foreninger og organisasjoner må jobbe med, også internt. Når du begynner jobben med å rekruttere flere deltagere, må du se hvilke informasjon som er åpen og tilgjengelig for alle om de ulike tilbudene og aktivitetene. Dette er spørsmål du bør stille deg:
- Er det enkelt å melde seg på aktiviteter hos dere, eller kan det være vanskelig å ta kontakt?
- Gir dere nok informasjon om hva det innebærer å være med, hvor mye aktiviteten koster og hvor ofte det forventes at man deltar?
- Gjør dere en innsats for å nå ut til de som ikke allerede er med på aktivitetene?
Hvis det mangler viktig informasjon, må det legges til og rettes opp før det er noe poeng at andre deler den.
Hvis det ikke finnes en plan for hvordan informasjonen skal nå ut til nye grupper, så vil den ikke det. Det er derfor viktig å tenke igjennom hvilke tiltak som gjøres for å nå ut til de gruppene man ønsker å nå ut til.
Som en del av en frivillig organisasjons lokale ledd bør du hjelpe til med å informere om tilbudet/aktiviteten dere driver, og om det er behov for flere frivillige kan du spørre venner og bekjente om de vil være med.
Du kan også registrere deg og organisasjonen din på Frivillig.no og Ungfritid.no, og legge ut aktiviteten der hvis det er relevant, og annonsere etter nye frivillige.
Relaterte artikler
- Hvordan bruke veilederen?
- Hva er god frivillighetspolitikk?
- Hva er frivillig sektor?
- Hvilken verdi har økt deltagelse i frivilligheten?
- Hvem kan du samarbeide med?
- Intro barrierer
- Intro verktøykasser
- Verktøykasse Kjennskap
- Les om Skien kommune og fritidsveiledere
- Ungdomstelefonen og Frivillig.no
- Miljøagentenes samarbeid med skolene