Hopp til hovedinnholdet

Kjennskap som barriere

Kjennskap er en av barrierene for deltagelse.

For å kunne delta, må man kjenne til tilbudene!

Mangel på kjennskap til aktiviteter og tilbud er en stor barriere, blant annet fordi barn og unge ikke vet hva som finnes og hva de kan gjøre hos dere.

Tenk etter, hvilken informasjon er tilgjengelig og hvor ligger informasjonen om det du ønsker økt deltagelse på? Hvilke plattformer bruker du? Finnes det samarbeid med andre aktører, som for eksempel kommunale tjenester, som sier at de skal vise frem aktivitetene?

Kjennskap er den største barrieren

Kjennskap er det flest oppgir som barriere for deltagelse. I undersøkelser svarer 62 prosent av alle organisasjonene at barn og unge "ikke vet at de kan delta hos oss". For organisasjoner, lag og foreninger i frivillig sektor er det vanskelig og ressurskrevende å nå ut med informasjon til mange mennesker på en gang, og særlig nye mennesker. Dette fører til at flere som både kan og vil delta, aldri blir spurt eller får informasjonen de trenger for å komme i gang.

Siden all deltagelse foregår lokalt, er det viktig at frivilligheten samarbeider med kommuner og andre lokale aktører for å få spredt informasjon om aktiviteter og tilbud. I en kartlegging fra 2021 oppgir 63 prosent av respondentene at de samarbeider med kommunen. På en skala fra 1 - 6 får samarbeidene i snitt en score på 4,4. Dette viser at det er muligheter for flere og bedre samarbeid, og det finnes kommuner man kan lære av dersom man trenger hjelp.

To jenter sitter på en bryggekant og fisker.
Frivilligheten er et fint sted å bli kjent med nye mennesker og nye aktiviteter! Bildet er fra Barnas fiskesommer 2022, arrangert av Gran Jeger og fiskeforening (GJFF), sammen med Ung Hadeland, Lunner JFF og Stonefly.

Samarbeid gir bedre kjennskap

I en undersøkelse fra 2023, til organisasjoner som tilbyr aktiviteter til barn og unge, svarer hele 46 prosent at de samarbeider med skole, helsetjenester eller NAV for å få ut informasjon om tilbudet. Det er veldig bra, og viser at kommunale tjenester og frivilligheten har nytte av hverandre. Samtidig betyr det at 49 prosent ikke har slike samarbeid (fire prosent "Vet ikke"). NAV, helsevesen og skoler har direkte kontakt med mange barn, unge og eldre. De kan derfor hjelpe organisasjoner, lag og foreninger ved å fortelle om tilbud til sine tjenestemottakere. Å etablere samarbeid mellom kommunale tjenester og frivilligheten bør derfor være et felles mål.

To menn trekker en mann opp i en båt.
Samarbeid gir bedre resultater, og gjør det lettere ved å dele på oppgavene som må gjøres. Bildet er fra "Sjøaspiranter i Ranfjorden”, arrangert av Okstidan Natur- og Kulturpark i samarbeid med den lokale skolen, barnehagen, Kystlaget Ranfjorden og Hemnes Båtbyggerhistoriske Forening.

Tre spørsmål du må stille deg om kjennskap

Å øke kjennskap til aktiviteter og tilbud er noe alle må jobbe med, selv om det ikke er hovedoppgaven i jobben eller rollen du har. For å øke deltagelsen, må du se på din egen mulighet til å informere de du kommer i kontakt med om hvilke aktiviteter og tilbud de kan delta og engasjere seg i. Dette er spørsmål du bør stille deg:

  • Hvor godt kjenner du til aktiviteter og tilbud i lokalområdet, og hvordan kan du skaffe informasjon?
  • Har du et punkt i arbeidsrutinen din om å spørre om fritidsaktiviteter og informere om hva man kan delta på?
  • Inviterer du frivilligheten inn i din jobb så de kan fortelle om sine aktiviteter og tilbud? Kan du ta initiativ til og legge til rette for enda flere møteplasser?

Ved å møte frivilligheten kan dere finne felles nytte og verdi i samarbeid. Dette motiverer til innsats for økt deltagelse!

Kultur som barriere
Gå til neste artikkel