Hopp til hovedinnholdet

Tilgjengelighet som barriere

Tilgjengelighet er en av barrierene for deltagelse.

Det er vanskelig å delta hvis aktiviteten er ikke er tilgjengelig!

Det handler ikke bare om fysiske lokasjoner, som kan være lite å gjøre noe med. Det handler om mottak av henvendelser, forståelse av hva deltagelse går ut på eller hva den enkelte aktiviteten er.

Tenk etter, er det lett å melde seg på aktiviteter i din kommune? Aldersvennlig? Universelt utformet? Hvordan kan du bedre tilgjengeligheten der du er?

Hvordan få kontakt med frivilligheten?

For å kunne delta, må de som er interesserte klare komme i kontakt med tilbudene og aktivitetene de ønsker å delta på. Dette kan noen ganger være vanskelig. Det kan være gammel kontaktinformasjon på nettsider. Meldinger på sosiale medier som ikke blir besvart fordi ingen har ansvaret. Påmeldingsskjemaer på internett kan være vanskelig å finne og vanskeligere å fylle ut, særlig for grupper som eldre. Det hjelper ikke alltid å finne frem til informasjonen man trenger, hvis aktiviteten eller tilbudet oppleves som utilgjengelig.

Det kan skape et inntrykkav lag, forening eller organisasjon, frivilligsentralen eller kommunale tilbud og tjenester ikke ønsker henvendelser, og at de ikke er interessert i nye deltagere. Alle som jobber med økt deltagelse må også jobbe med tilgjengelighet, hvis ikke minster folk lysten til og interessen for å delta.

To frivillige fra Redd Barna står foran en roll up.
Det er viktig å være tilgjengelig, og å vise at man ønsker å komme i kontakt med nye deltagere! Hvis henvendelser ikke får svar, forsvinner lyst og interesse for å delta. Bildet er fra Barnekonvensjonens dag, arrangert av Redd Barna Kristiansand.

Universell utforming

FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne har følgende definisjon av universell utforming:

«Utforming av produkter, omgivelser, program og tjenester på en slik måte at de kan ­brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.»

I § 17 i lov om likestilling og forbud mot diskriminering defineres universell utforming slik:

«Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, inkludert informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse.»

Universell utforming er et viktig verktøy i arbeidet med økt deltagelse og å bygge ned barrieren tilgjengelighet. Hvis det ikke er like muligheter for deltagelse for alle i frivilligheten, er den heller ikke tilgjengelig. Universell utforming handler om tilrettelegging. Noen ganger er det å gjøre bygninger og lokaler tilgjengelig for rullestolbrukere ved å sette inn ramper for rullestoler i tillegg til trapper. Det kan også være å tilby hjelpemidler til hørselshemmede, som teleslynge. Spør alltid deltagerne hva de trenger.

To personer i bunad ligger på et matte og skyter på blink.
Det er viktig å organisere aktiviteter på en sånn måte at alle kan delta, så godt det lar seg gjøre. Bildet er fra "Skytingens dag" arrangert av Voss skyttarlag.

Universell utforming er lovpålagt, og alle som jobber med økt deltagelse skal ta hensyn til dette. Det er ikke alltid lett og det krever ressurser. Frivilligheten og kommunen må samarbeide om å oppfylle forpliktelsene, særlig knyttet til kommunale bygg og lokaler som frivilligheten bruker til sine tilbud. Lokale lag, organisasjoner og foreninger bør jobbe for å heve kompetansen og kunnskapen, og bli veiledet av de som kjenner problemstillingene best.

Som daglig leder på en frivilligsentral kan du:

  • Hjelpe brukere til å finne frem til informasjon om aktiviteter og tilbud som de ikke finner selv
  • Hjelpe personer med spesielle behov inn i aktiviteter du vet har tilrettelagte tilbud
  • Kartlegge universelt utformede lokaler, så du kan informere den lokale frivilligheten om lokaler som passer deres aktiviteter
Tid som barriere
Gå til neste artikkel