Hopp til hovedinnholdet

Ungdomstelefonen og Frivillig.no

Ungdomstelefonen rekrutterer mangfoldig

For Ungdomstelefonen til Skeiv Ungdom, et tilbud til personer som ønsker å snakke om seksualitet, kjønn og identitet, er det veldig viktig med mangfold blant de frivillige. Derfor bruker de Frivillig.no i rekrutteringen, for å nå ut til flere og nye mennesker!

Ungdomstelefonen logo
Ungdomstelefonen logo

Endret strategi for rekruttering

Forløperen til Ungdomstelefonen ble etablert i 1997, den gang som «Homofiles ungdomstelefon». Siden den gang har frivillige tatt imot telefoner fra barn og ungdom som lurer på om de kan være bifile, hvordan sex med samme kjønn fungerer, eller opplever å være usikker på egen kjønnsidentitet. For å møte behovet, er det nødvendig med god rekruttering av frivillige. I 2021 begynte Ungdomstelefonen å ta i bruk Frivillig.no. «Frivillig.no er et verktøy som løser flere utfordringer samtidig: Det er en åpen og gratis plattform, som når ut til mange mennesker på en gang. Det når ut til mange forskjellige mennesker, siden brukerne av Frivillig.no er mangfoldige. Og terskelen er veldig lav for å melde seg som frivillig. Nå rekrutterer vi større grupper av gangen, heller enn å ta imot en og en frivillig slik som tidligere». Dette sier Iben Midtømme, prosjektkoordinator i Ungdomstelefonen. «Hadde vi bare annonsert etter frivillige på våre egne nettsider, hadde færre funnet oss. Og færre hadde kontaktet oss hvis det bare var min adresse som man kunne sende epost til,» fastslår hun. Å komme i gang med Frivillig.no var heller ikke noe problem. «Skeiv Ungdom hadde allerede en bruker, og å skrive annonser går raskt. Etter at annonsen er skrevet, kan den aktiveres og deaktiveres etter behov, alt jeg trenger å gjøre er å gå inn og oppdatere det som trengs av opplysninger i teksten,» sier hun.

Frivillig.no er frivillighetens svar på Finn.no, sier Iben Midtømme
Frivillig.no er frivillighetens svar på Finn.no. Foto: Privat

Bidro til rekordrekruttering

Siden 2021 har Skeiv Ungdom opplevd rekordstor interesse og pågang fra folk som ønsker å bli frivillige. Annonsering på Frivillig.no bidro til at mange fikk øynene opp for Ungdomstelefonen. «Det har vært mye oppmerksomhet rundt skeives rettigheter, skeives situasjon og psykiske helse de siste årene,» forteller Iben. «Med så stor synlighet for saken, er det veldig fint å kunne være tilgjengelig på åpne plattformer, så folk raskt ser hva de kan bidra med, og raskt kommer i kontakt med oss. I tillegg tror vi at det er mange som bare surfer rundt og ser etter noe å engasjere seg i. Da kan de komme over annonsen vår, og tenke at dette er i tråd med deres verdier. Folk har ulik motivasjon for å bli frivillig, og Frivillig.no når ut til alle uansett hvilken grunn de har,» fortsetter hun. Det var lett å administrere den store pågangen, og få oversikt over når de frivillige hadde meldt seg og om de var blitt kontaktet eller ikke. En organisasjon som er registrert på Frivillig.no kan ha flere brukere, og de har alle tilgang til oversikten over interessemeldinger og kontaktinformasjon. På den måten er det lett å holde oversikt, selv om rekrutteringsansvarlig i organisasjonen skulle bli syk eller slutte. «Frivillig.no gjorde det mulig å ta imot flere frivillige på en gang, og det ble mindre sårbart og sikrere, fordi navn og kontaktinformasjon ble lagret i henhold til GDPR- regler, og vi kunne dele på oppfølgingsansvaret ved behov,» sier Iben.

God oppfølging er viktig

En annonse på Frivillig.no hjelper på rekrutteringen, men jobben er ikke gjort bare annonsen er lagt ut. Ungdomstelefonen har en klar strategi for rekrutteringen, og et godt apparat for mottak og oppfølging av nye frivillige. Etter at annonsen er publisert, deler de den i sine egne kanaler, på Facebook og Instagram. I kampanjeperioder har de også plakater som de henger opp. «Jeg begynner alltid med å kartlegge hvor mange frivillige vi trenger og hvor mange vi kan ta inn,» forteller Iben. «I annonsen skriver jeg tydelig hva nye frivillige kan forvente, som når de blir kontaktet, når de må på kurs, og når de får første vakt. Da skjønner de som melder seg hva de melder seg til. Jeg håper alltid at det er flere som melder seg enn det jeg trenger, for det er alltid noen som faller ifra. Med Frivillig.no vet man ikke hvor stor pågangen blir, og det kan være litt sesongbasert. Heldigvis kan Frivillighet Norge ofte bidra til å spre annonsen og hjelpe til med kampanjer helt gratis, dersom man tar kontakt med dem,» råder Iben. Ungdomstelefonen vil fortsette å bruke Frivillig.no i kommende rekrutteringsperioder. «Vi har mange unge frivillige, og vi ønsker oss flere og nye unge frivillige. Ungdom flytter, på grunn av studier og jobb, og noen blir rett og slett for gamle for aktiviteten. Vi har en aldersgrense på 30 år for våre frivillige. Derfor har vi behov for nyrekruttering ganske ofte. Vi starter med å legge ut en annonse i juni, som forteller om opplæring og oppstart i august/september. Vi vet at Pride- måneden er en tid der mange får vite om oss, og håper de vil finne annonsen vår og melde seg. Frivillig.no er litt som Finn.no, bare for frivillige oppdrag. Vi tror ikke på ny rekord igjen i år, og er glade for alle frivillige vi får. Det er ingen tvil om behovet, og alle frivillige gjør en viktig forskjell,» avslutter Iben.

Ungdomstelefonens tips til bruk av Frivillig.no

  • Ta Frivillig.no inn som et verktøy i rekrutteringsstrategien.
  • Ha aktive annonser ute i perioder det er mye oppmerksomhet rundt saken/aktiviteten du trenger frivillige til.
  • Skriv gode annonsetekster så folk vet hva de melder seg til og hva de kan forvente.
  • Lag kampanjer rundt annonsene og del dem i sosiale medier og andre kanaler. Ta gjerne kontakt med Frivillighet Norge og be om hjelp til å spre annonsen.
  • Ha gode rutiner for mottak og oppfølging av de frivillige som melder seg.

Hva er Ungdomstelefonen

Ungdomstelefonen er et tilbud på chat, telefon og melding til unge som trenger noen å snakke med om seksualitet, kjønn, identitet, følelser, forelskelse eller sex.

For mer informasjon, besøk https://ungdomstelefonen.no/

Besøkstjenesten Røde Kors og rekrutteringsstrategi
Gå til neste artikkel